ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

یک آمار و هزار ابهام

| دوشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۷، ۱۰:۵۴ ق.ظ | ۰ نظر

زهرا میرخانی - در دنیایی زندگی می‌کنیم که شبانه‌روز در معرض اخبار قرار داریم، بسیاری از ما قبل از خواب و بلافاصله پس از بیدار شدن سعی می‌کنیم از اخبار مطلع شویم اما در اغلب مواقع اخبار را می‌بینیم و می‌شنویم و می‌خوانیم اما بلافاصله از آنها رد می‌شویم.

حال آنکه برخی اخبار و آمارها حامل پیام‌های عمیقی هستند که نباید بی‌تفاوت از کنارشان گذشت.

کافی است اخبار دستگیری‌های مجازی را مرور کنیم، تنوع اخبار در این حوزه بسیار بالا است؛ از دستگیری پسری که حساب بانکی پدرش را خالی کرده است تا دستگیری مزاحم اینستاگرامی خواستگار سابق!

اما حجم جرایم مجازی در کشور به زعم پلیس فتا در کشور رشد بی‌سابقه و جهش‌گونه‌ای داشته است. به گفته رییس پلیس فتا از سال 90 تاکنون جرایم سایبری در کشور 900 درصد افزایش یافته است. آذر ماه 97 نیز فرمانده نیروی انتظامی از افزایش 71 درصدی جرایم سایبری در کشور خبر داده است. اما بد نیست روی اظهارات و تحلیل و تشریح چرایی و چگونگی رشد جرایم سایبری در کشور نیز کمی دقیق‌ و متمرکز شویم؛ به گفته پلیس حدود 20 درصد از رشد جرایم مجازی در کشور تنها (تاکید می‌شود، تنها) به "سایت دیوار" و روش مدیریت و سهل‌انگاری گردانندگان آن برمی‌گردد. البته که کم نیستند سایت‌های مشابه دیوار که طبعا به افزایش آمار جرایمی از این دست کمک می‌کنند. این آمار و ارقام دقیقا همان آماری است که ابتدای متن اشاره شد و نباید به راحتی از کنار آنها گذشت، زیرا حامل پیام‌های مهمی هستند که به برخی از آنها در ادامه اشاره می‌کنیم:

1. پلیس فتا به صراحت اعلام کرده است که حدود 20 درصد از جرایم فضای مجازی در بسترهایی مانند سایت دیوار رخ می‌دهد؛ پرواضح است که این رقم 20 درصدی افزایش جرایم، صددرصد منشا داخلی دارد یعنی متفاوت از جرایمی است که در بستر تلگرام و اینستاگرام و غیره رخ می‌دهد و نمی‌توان در قبال آنها کاری انجام داد.

2. فراهم‌سازی بستر ارتکاب جرم نه به واسطه خلاقیت یا سوءاستفاده متخلفان، بلکه به واسطه سهل‌انگاری و بی‌توجهی مالکان این سایت‌ها رخ می‌دهد.

3. هرچند که برای ما قابل تخمین زدن نیست اما اگر همین 20 درصد تبدیل به تعداد پرونده‌ها شود و هزینه‌‌های تحمیل‌شده به مردم، پلیس و محاکم قضایی در اقصا نقاط کشور را به آن اضافه کنیم، قطعا رقم هنگفتی می‌شود که به سادگی از جیب مردم و بیت‌المال هدر می‌شود.

4. و در پایان این که چرا وقتی با کوچک‌ترین تخلفات بدون مماشات و به‌درستی برخورد می‌شود، پلیس باید همچنان به اظهار تاسف، هشدار و اخطار بپردازد و از همه تلخ‌تر اینکه آب از آب هم تکان نخورد؟! (منبع:عصرارتباط)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">