ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

گوگل دایه مهربان‌تر از مادر شد؟

| سه شنبه, ۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۰۹:۲۹ ق.ظ | ۱ نظر

در روزهای گذشته گوگل از طریق پلفتورم اندروید، اقدام به ارسال هشدار برای کاربران و ایجاد اختلال در نصب و اجرای چند اپلیکیشن ایرانی کرد.

به گزارش آی‌تی آنالیز اما این اقدام گوگل که ظاهرا دلسوز ایرانی‌ها شده، از جهات مختلفی که در ادامه می‌آید، محل ابهام و تردید است و نیت خیرخواهانه پشت آن به راحتی قابل درک و پذیرش نیست.

1-  شرکت گوگل در راس شرکت‌های دارای بیشترین تحریم‌های خدماتی و فناورانه علیه کاربران ایرانی قرار دارد. از عدم ارایه بسیاری از سرویس‌ها گرفته تا محدودسازی برخی اپلیکیشن‌ها برای کار در ایران و مسدودسازی تراکنش‌های مالی برای کسب‌وکارهای ایرانی در بستر گوگل.

2-  حتما برای برخی این پرسش ایجاد می‌شود که مگر برخی خدمات گوگل برای ایرانی‌ها در دسترس نیست؟ پاسخ مثبت است اما گوگل تنها خدماتی را برای ایرانیان باز و در دسترس قرار داده که امکان دسترسی یکطرفه به داده‌های کاربران را داشته باشد. گوگل حتی از کلیک ایرانی‌ها روی بنرهای تبلیغاتی هم درآمد کسب می‌کند. پس وقتی پای سود در میان باشد، خدمات در دسترس است.

3-  گوگل در ظاهر در حالی خود را نگران سطح دسترسی اپ‌ها به اطلاعات کاربران نشان می‌دهد که خود از مجموع تمام اپلیکیشن‌های دنیا نیز بیشتر به اطلاعات کاربران دسترسی دارد. از امکان مشاهده و ذخیره علایق کاربران و محتوای رد و بدل شده میان ایشان گرفته تا حتی سابقه حذف اطلاعات و رمزهای عبور بانکی. این تصور هم که گوگل از این اطلاعات استفاده‌ای نمی‌کند، خام و اشتباه است و اصولا بنای کسب‌وکار گوگل بر تجارت داده و اطلاعات کاربران گذاشته شده است و فروش اطلاعات و علایق کاربران به شرکت‌های تبلیغاتی یکی از کوچکترین این نمونه‌هاست.

4-  نکته دیگر آنکه در این میان اگر واقعا از بابت یک اپلیکیشن، مشکل و تهدیدی متوجه کاربران باشد، اگر برای مثال یک شرکت امنیتی که خود کسب‌وکار و نفعی در بازار مذکور ندارد، این هشدار را بدهد به مراتب باورپذیرتر از هشداری است که گوگل که خود غرق در کسب‌وکار و خرید و فروش اطلاعات کاربران است، مدعی آن است.

5-  در مورد اپ‌های ایرانی که گوگل آنها را تهدید دانسته نیز نکاتی محل ابهام است و آنطور که در بیانیه روبیکا آمده، بسیاری از کاربران از مدت‌ها قبل در حال کاربری و استفاده از آن بوده‌اند و اما به یکباره و بدون هیچ آپدیت و به روزرسانی، این اپلیکیشن تهدید محسوب شده است. 

6-  همچنین باید توجه داشت که در پیام گوگل خطاب به کاربران صرفا با قرار دادن چند کلمه کنار هم اعلام هشدار ناامنی شده است. بدیهی است که این پیام در هر لحظه و برای هر اپلیکیشن دیگری در دنیا نیز می‌تواند ارسال شود. نکته اما اینجاست که گوگل که مدعی تهدید و خطرات امنیتی یک اپلیکیشن است و از قضا خود دسترسی نامحدودی به تمام گوشی کاربران دارد، به راحتی می‌تواند مستندات این اخطار را هم منتشر کند. اتفاقی که البته رخ نداده است.

7-  لذا بنا به دلایل فوق و انبوهی دیگر از مسایل، پذیرش اینکه گوگل که خود تاجر اطلاعات کاربران است و در راس تحریم‌کنندگان فناورانه ایرانیان قرار دارد، به مثابه ضرب‌المثل ایرانی دایه مهربان‌تر از مادر می‌ماند و چندان قابل توجه و استناد نیست. 

  • ۰۱/۰۸/۱۰

روبیکا

گوگل

نظرات  (۱)

ولی خودمونیم روبیکا هم مشکوک شده بود 😊

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">