ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

وعده حذف دلال‌ها از سایت دیوار

| شنبه, ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸، ۰۹:۲۳ ق.ظ | ۰ نظر

به دنبال التهابات اخیر در بخش‌های خودرو و مسکن که به غیرواقعی شدن قیمت‌ها انجامید،‌ سایت دیوار ناچار به حذف قیمت‌ها در این دو حوزه شد و در بخش قیمت نیز فقط کلمه «توافقی» به چشم می‌خورد. بازار با این راه‌حل موقت، حسن نیت خود را در کم کردن التهاب بازار نشان داد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، سایت دیوار پس از دریافت بازخوردهای کاربران و همچنین بررسی‌ها و جلسات مختلف با مسئولان، راهکارهایی را برای کاهش التهاب به شکلی پایدارتر و بازگشت آرامش به معاملات عموم مردم در نظر گرفته است.
چند روزی است، دو بازار خودرو و املاک درگیر التهابات بسیاری شده و سایت دیوار که بستری برای فروش اینهاست، نیز از این التهاب بی نصیب نمانده است.
از دلایل این التهابات می توان به برهم خوردن تناسب عرضه و تقاضا ناشی از محدودیت‌های تولید، ممنوعیت واردات خودرو به کشور و هجوم نقدینگی به بازار خودرو اشاره کرد.
بازار مسکن نیز التهابات خاص خودش را داشت. بر اساس گزار‌ش‌های بانک مرکزی، در ماه‌های پایانی سال گذشته شاهد کاهش 49 درصدی معاملات در شهر بوده و همین شرایط ویژه اقتصادی، فرصت را برای تبانی و قیمت‌سازی‌ در بازار خودرو -به‌ویژه خودروهایی که عرضه محدودتری داشته‌اند- و بازگشت رکود به بازار مسکن فراهم کرد.
منشأ تبانی‌هایی که در بازار قیمت‌گذاری خودرو و مسکن صورت گرفته، خارج از فضای دیوار بود به همین دلیل این نیاز وجود داشت دستگاه قضا برای کاهش این التهابات وارد میدان شود.
سایت دیوار نیز پس از برگزاری جلسات مختلف، تصمیم گرفت اصلاحاتی را در پلتفرم خود ایجاد کند تا مشکلاتی از این دست به صفر برسد.
این سایت با صدور بیانیه‌ای راه‌حل‌های کاربردی‌تر برای کاهش التهابات را ارائه داده است.
اولین قدمی که آن‌ها برخواهند داشت، همکاری با سازمان فناوری اطلاعات است. به این شکل که از این پس در دو دسته‌بندی خودرو و املاک، کد ملی درج‌‌کنندگان آگهی با کد ملی مالک شماره موبایلی که از طریق آن ثبت آگهی صورت گرفته، از طریق سامانه شاهکار تطبیق داده خواهد شد.
در گام بعدی در صورت صحت اطلاعات وارد شده، تطبیق آن در صفحات آگهی نمایش داده می‌شود. راهکاری که خریدار را از صحت اطلاعات هویتی آگهی‌دهنده مطمئن می‌کند.
استعلام هویت، فاز اول اقدامات دیوار است و در فازهای بعدی سخت‌گیری‌های بیشتری در زمینه‌ تشخیص هویت آگهی‌دهندگان اعمال خواهد شد.
این کار منجر به کوتاه شدن دست تبانی‌گرانی می‌شود با سیم‌کارت‌های بی‌هویت اقدام به درج آگهی غیر واقعی می‌کنند و هدفی جز ایجاد التهاب در بازار یا کلاه‌برداری ندارند.
«دیوار» برای دسته‌بندی‌های مختلف، راهکارهای مخصوص نیز در نظر گرفته است. به طور مثال در دسته‌بندی خودرو به طور آزمایشی و تا زمان رفع التهاب بازار، قیمت های خودرو با استفاده از فهرست اتحادیه‌ صنف دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو، اعلام می‌شود. در کنار آن محدودیت‌هایی در سقف قیمت پیشنهادی آگهی‌های خودرو نیز اعمال خواهد شد.
دیوار با همکاری وزارت راه و شهرسازی نیز قدم دیگری در کاهش این التهابات برداشته است. در دسته‌بندی املاک شهرهای بزرگ، از امروز اطلاعات معاملات پایان پذیرفته‌ای که از سوی وزارت راه و شهرسازی اعلام می‌شود به تفکیک مناطق در اختیار بازدیدکنندگان سایت دیوار قرار خواهد گرفت. اطلاعاتی که می‌تواند تصمیم‌گیری در خصوص قیمت ارائه‌شده را برای کاربران ساده‌تر کند، البته اگر مدام به روز رسانی شوند و جمع‌آوری آن از سوی نهادهای مسئول با دقت انجام شود.
سایت دیوار محل درج آگهی‌های رایگان است، در ادامه سیاست‌ها این مسئله به همین شکل باقی خواهد ماند اما برای کسانی که بیش از حد مورد نیاز عموم، اقدام به درج آگهی می‌کنند، هزینه‌ای در نظر گرفته خواهد شد.
برای اجرایی شدن این راهکارها در جهت کاهش التهابات بازار مسکن و خودرو، به همکاری سازمان فناوری اطلاعات و کاهش تعرفه استفاده از سیستم شاهکار، اعلام فهرست قیمت از سوی اتحادیه‌ صنف دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو، درج و به روز رسانی اطلاعات معاملات پایان پذیرفته‌ای با کمک وزارت راه و شهرسازی نیاز است.

 

ثبت روزانه ۱۰۰ هزار آگهی اینترنتی فروش خودرو

سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی از برنامه‌ریزی جدیدی برای حذف دلالان از سایت‌های آگهی دهنده همچون دیوار، شیپور و باما خبر داد و گفت: روزانه بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار آگهی خودرو در سه پلتفورم دیوار، شیپور و باما ثبت می‌شود.

رضا الفت‌نسب در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به تاثیر حذف قیمت از آگهی‌های اینترنتی خودرو و مسکن اظهار کرد: علی‌رغم آنکه برخی‌ها مدعی‌اند حذف قیمت از آگهی‌های اینترنتی فروش خودرو، باعث کاهش قیمت در بازار شده ولی بررسی‌های ما نتایج دیگری را نشان می‌دهد و بر اساس آمارهای ما، بعد از حذف قیمت‌ها تا یک روز پیش از بازگشت قیمت به آگهی‌های اینترنتی، شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار بودیم.

سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی در ادامه با تاکید بر همکاری این اتحادیه با دستگاه‌های مسئول برای شناسایی دلالان گفت: با توجه به هماهنگی‌های انجام شده مقرر شده است پلتفورم‌های آگهی‌های اینترنتی، با شناسایی دلالان و افرادی که سعی در قیمت‌سازی کاذب دارند، لیست سیاهی از این افراد را تشکیل دهند و کسانیکه در این لیست قرار دارند، مجوز ثبت آگهی فروش نداشته باشند.

وی اضافه کرد: ما در نظر داریم تا آگهی‌های فروش خودرو و ملک را بر اساس آی‌پی و شماره موبایل و همچنین پس از احراز اصالت مالکان خودرو و ملک انجام دهیم ولی متاسفانه مشکلاتی در این زمینه پیشِ‌روی ما قرار دارد.

الفت نسب افزود: یکی از مسائلی که پیشِ‌روی ما قرار دارد، موضوع پرداخت 300 تومان از سوی پلتفورم‌ها به ازای هر درخواست تعیین اصالت آگهی‌دهندگان است که با توجه به بار مالی آن، هزینه‌بر بودن این روش، مشکل زا خواهد بود.

سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی با تاکید بر اینکه روش مذکور، یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از ورود دلالان به بازار آگهی‌های اینترنتی است گفت: با بکارگیری این شیوه، به راحتی می‌توان دلالان را از بازار آگهی‌های اینترنتی حذف کرد ولی پرداخت مبلغ مذکور می‌تواند یک مانع، پیشِ‌روی این شیوه باشد و اجرایی شدن آن را با مشکل مواجه کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر روزانه بین 70 تا 100 هزار آگهی خودرو در سه پلتفورم دیوار، شیپور و باما ثبت می‌شود و هزینه 300 تومان برای احراز اصالت هر آگهی فروش، می‌تواند هزینه زیادی را به این پلتفورم‌ها وارد کند.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">