ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

نظر سخنگوی ارشاد درباره فیلتر تلگرام

| دوشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۱:۵۳ ب.ظ | ۰ نظر
سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه اختلال در شبکه اجتماعی تلگرام ربطی به فیلتر کردن آن ندارد، در عین حال از پیگیری قانونی کشورمان برای مسدودسازی کانال‌های غیراخلاقی آن خبر داد.

وی که به عنوان مسئول وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در برپایی برنامه های هفته پدافند غیر عامل معرفی شده است در بخش دیگری از نشست خبری خود با اشاره به آغاز این هفته از امروز و ادامه آن تا ۱۰ آبان گفت: هفته پدافند غیر عامل با شعار مصون سازی کشور و همدلی و همزبانی دولت و ملت برگزار می شود.

سخنگوی وزارت ارشاد گفت: پیشرفت سریع علم و دانش و فناوری در زمینه تولید انواع سلاح‌های آفندی توسط کشورهای پیشرفته موجب شده بحث پدافند به ویژه دفاع غیر عامل توسط این کشورها مورد توجه قرار گیرد. امروز دشمن در راهبرد تاکتیکی جدید خود، عملیات روانی و فرهنگی را ابزار اصلی کار خود قرار داده است. امروز اگر بخواهیم در برابر تهدید، ایجاد امنیت کنیم باید بتوانیم نسبت به پیش بینی تهدیدهای جدید اقدام کنیم.

بهره گیری از روش های روز برای مقابله با تهدیدات نرم

نوش آبادی تهدیدات سایبری را از جمله موارد مورد توجه دشمن در این جنگ عنوان کرد و یادآور شد: بهره گیری از روش های روز برای مقابله با تهدیدات نرم، امری اجتناب ناپذیر است و ما باید در سازه های نرم افزاری، به این مسئله توجه لازم را داشته باشیم چراکه اگر تهدیدی در درجه اول ساخته شود، هویت یک ملت را نشانه می رود و پس از آن تاریخ و جغرافیای آن کشور قابل تسخیر خواهد بود.

وی دستگاه های دولتی فرهنگی رسانه ها، نخبگان، مدیران، متخصصین، کارشناسان، هنرمندان، دانش آموزان، اساتید و دانشجویان را از جمله اقشاری برشمرد که می بایست خود را برای فرهنگسازی و ارتقای فرهنگ دفاع سایبری در حوزه دفاع غیر عامل آماده کنند و گفت: یکی از تاثیرگذار ترین سرویس های اینترنت در این نبرد، شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، وایبر، واتس آپ و تلگرام هستند که هر کدام از آنها کاربران را با ویژگی های خاصی کنار هم جمع می کنند. این شبکه ها فرصتی عظیم هستند تا نظام اسلامی در ابعاد داخلی و جهانی، برنامه ها و طرح های خود را در این زمینه عملیاتی کند.

مسئول ستاد پدافند غیرعامل در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: این وزارتخانه به عنوان یکی از دستگاه‌های فعال در اجرای پدافند غیرعامل با برنامه‌ریزی و هماهنگی لازم با کلیه معاونت ها و سازمان های مرتبط، سیاست های خود را برای تبیین این موضوع در حوزه فرهنگ و هنر اعلام کرده و در راستای منویات مقام معظم رهبری و فرامین فرمانده کل قوا از همه امکانات خود با ابزارهای در اختیار برای اطلاع رسانی و شفاف سازی نسبت به مقوله پدافند غیر عامل، استفاده خواهد کرد تا نقش خود را در آگاه سازی جامعه ایفا کرده باشد.

 

اقدامی برای فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی در دولت انجام نشده است

سخنگوی وزارت ارشاد درخصوص مسئله فیلترینگ تلگرام و اختلالاتی که اخیرا در برقراری ارتباط در این شبکه اجتماعی در کشور به وجود آمده است گفت: ما علی الاصول معتقدیم که استفاده از شبکه های اجتماعی در صورتی که برای جامعه مفید باشد و آمیخته با مسائل غیراخلاقی و ضد فرهنگی نباشد، ایرادی ندارد و دولت هم با آن همراهی می‌کند و تا الان هم اقدامی برای فیلترینگ شبکه های اجتماعی در دولت انجام نشده است.

وی سپس گفت: اما در مورد تلگرام چند بار از طرف جمهوری اسلامی ایران برای مسئولان تلگرام، پیام‌هایی فرستاده شد و تماس‌هایی گرفته شد برای اینکه برخی کانال‌های غیراخلاقی را مسدود کند. این درخواست در ابتدا مورد توجه مدیران تلگرام قرار گرفت و تا مدتی این کانال‌ها مسدود بود اما متاسفانه این مسئله تداوم پیدا نکرد و به آنها گفته شد که اگر این کار را انجام دهند، ما ناچاریم که قضیه را به شکل جدی تری پیگیری کنیم.

به گزارش مهر نوش آبادی گفت: اختلالی که اخیرا در ارتباط با شبکه تلگرام در کشور به وجود آمده است، ربطی به فیلتر کردن آن از طرف مسئولان دولتی و جمهوری اسلامی ندارد و اساسا این کار خارج از اختیار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی وزارت اطلاعات و فناوری ارتباطات است ولی ما در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، تدابیری را خواهیم اندیشید و این موضوع را پیگیری می کنیم که از طریق این کارگروه پیش بینی تدوین و برای برخورد با تخلفات احتمالی در شبکه تلگرام به دولت ارائه شود.

سخنگوی وزارت ارشاد گفت: ما در عین احترام به حریم خصوصی افراد و پایبندی به حقوق شهروندی، اجازه رفتارهای ضد فرهنگی و سوءاستفاده از امکانات را به افرادی که به بهانه حفظ حریم خصوصی، امنیت ملی را مورد تهدید قرار می دهند، نخواهیم داد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">