ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

علی شمیرانی - حوزه ارتباطات کشور به واسطه تصمیم سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بازنگری در پروانه‌های قدیمی ارایه دهندگان خدمات اینترنتی و ورود اپراتورهای مجازی در آستانه تغییراتی است که اگر به درستی مدیریت شود، آثار و تبعات مفیدی به همراه خواهد داشت و اگر همچون پروانه‌های قبلی به درستی مدیریت نشود، تهدیدهای زیاد از احتمال ورشکستگی بازیگران جدید تا ایجاد انحصارهای قدرتمند و خطرناک را ایجاد خواهد کرد.

البته این سازمان خود هم‌اکنون متهم به درآمدزایی از محل فروش و تعریف پروانه‌های متعدد است. اما عمده نگرانی‌ها و دغدغه‌های مطرح شده در رسانه‌ها حول سرنوشت سوددهی و سهم بازیگران جدید این عرصه از بازار است.

لیکن سازمان رگولاتوری صرفا وظیفه برگزاری جلسات متعدد با اصناف، بازیگران و فعالان این عرصه برای تدوین قوانین و مقررات به نحو مطلوب و در جهت تامین منافع ایشان و تنظیم بازار را نداشته و در کنار این وظیفه، حفاظت از حقوق کاربران ICT را نیز بر عهده دارد.

موضوعی که همچنان در صدور انواع و اقسام پروانه‌های ارتباطی مشاهده نشده و سخنی از فصلی به نام حقوق مشترکان در پروانه‌های جدید به گوش نمی‌رسد.

برای مثال در پروانه‌های قبلی موضوعی به نام سطح ارایه خدمات (SLA) پیش‌بینی نشده بود و رگولاتوری به مرور این توافقنامه را از الزامات ارایه خدمات اپراتورها قرار داد. هرچند آثار SLA و اجرایی شدن آن هیچ‌گاه به وضوح روشن نشد.

اما حالا و با اتکا به تجربه سال‌های گذشته، فرصت مناسبی برای درنظر گرفتن کاستی‌ها، کم‌فروشی‌ها و شکایت‌های عمده کاربران از اپراتورها فراهم شده که می‌تواند در پروانه‌های جدید در فصلی تحت عنوان حقوق مشترکان به وضوح تعریف و تشریح شود.

هر چند مشترکان و کاربران خدمات ارتباطی، همچون ارایه‌دهندگان این خدمات از پشتوانه‌های صنفی، رسانه‌ای و لابی‌های متعدد برخوردار نیستند، اما بجاست سازمان رگولاتوری در آستانه صدور پروانه‌های جدید، فصل حقوق مشترکان را نیز منتشر کرده و به بحث و بررسی بگذارد تا مردم و کاربران نیز بتوانند نظرات خود را ولو کوتاه به این سازمان ارایه دهند تا ضمن آشنایی کاربران با حقوقشان زمینه شفاف‌سازی بیش از پیش فراهم شود.(منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">