ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

روزشمار ۱۴۰۲؛ مهر: هک سامانه وزارت علوم

| جمعه, ۱۰ فروردين ۱۴۰۳، ۰۳:۳۷ ب.ظ | ۰ نظر

در مهرماه و متعاقب تکرار حملات سایبری و هک‌ها، که مورد توجه رسانه‌های خارجی نیز قرار گرفته بود، یک گروه امنیت سایبری خارجی با بررسی عملیات علیه برخی ‌سایت‌های دولتی ایران از سال‌های گذشته تا مقطع مذکور مدعی شد

که با توجه به ساختار اینترنت ایران، این حملات سایبری با نفوذ داخلی انجام شده و نمی‌تواند نتیجه نفوذ خارج از ایران باشد.
هک وزارت علوم، بالاگرفتن دعوای مخابرات و وزارت ارتباطات، انتشار نخستین برنامه اختلال اینترنت و ماجرای ورود پرحاشیه تپسی به سرویس مدارس، از دیگر موضوعات مورد توجه رسانه‌ها در این ماه بود.

 

۱ مهر: هک وزارت علوم
هنوز از حواشی و اخبار پیرامون هک سازمان ثبت احوال زمان زیادی نگذشته بود که این بار قرعه به نام وزارت علوم افتاد. 
یکم مهرماه در پی از دسترس خارج شدن سایت وزارت علوم، یک گروه هکری مدعی شد بیش از ۵۰۰ سرور، کامپیوتر، سایت و سامانه وزارت علوم را هک کرده‌ و به بیش از ۲۰ هزار سند دسترسی پیدا کرده است.
وزارت علوم اما با تایید وقوع این هک با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این حمله با هوشیاری فنی کارشناسان دفع شد و مسلم است که این سایت در سریعترین زمان و پس از اطمینان، در دسترس جامعه دانشگاهی قرار خواهد گرفت.
اگرچه در این اطلاعیه در خصوص ادعای دسترسی به اسناد این وزارتخانه توضیحی داده نشد.

 

۳ مهر: اینترنت طبقاتی برای خارجی‌ها
سوم مهر ماه معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: سیم‌کارت گردشگری در کارگروه رفع مصادیق مجرمانه دادستانی کل کشور به درخواست این وزارتخانه و با حضور نمایندگان وزارت ارتباطات، دادستانی و نیروی انتظامی ‌تصویب شده است. 
۹ روز بعد اما وزیر ارتباطات این موضوع را رد کرد و گفت: تا این لحظه چنین سیم‌کارتی وجود خارجی ندارد و گردشگران هم از نظر ما مشکلی ندارند و هر کسی وارد خاک ایران شود از ظرفیت رومینگ استفاده می‌کند.
اگرچه در نهایت اوایل اسفندماه سال جاری وزیر میراث فرهنگی اعلام کرد که توانستند تعدادی سیم‌کارت بدون فیلتر تهیه کنند و به اینفلوئنسرها، رسانه‌ها و مقامات خارجی بدهند.

 

۳ مهر: جنجال سرویس مدرسه تپسی
از نخستین روزهای آغاز سال تحصیلی تا اواخر مهرماه اما خبر ارایه سرویس مدرسه تپسی و ناتوانی این شرکت در تحقق این موضوع که موجب نارضایتی و سردرگمی ‌خانواده‌ها شده بود، به یکی از موضوعات مورد توجه رسانه‌ها تبدیل شد.
چهاردهم مهرماه دادستان تهران به عنوان مدعی‌العموم با ورود به این جریان و دعوت از مدیر عامل تپسی، خبر از عودت وجوه والدین ناراضی را داد. چند روز بعد نیز سخنگوی قوه قضاییه با اعلام صدور حکم قضایی این موضوع را تایید کرد.

 

۴ مهر: انتشار برنامه اختلال اینترنت
روز چهارم مهرماه بار دیگر اخبار اختلال در اینترنت در گوشه و کنار فضای مجازی بالا گرفت و نت بلاکس اعلام کرد بامداد امروز اینترنت ایران برای بار سوم در یک ماه اخیر دچار اختلال شد و به سطح ۸۲ درصد کاهش پیدا کرد.
متعاقب این اخبار رییس مرکز روابط عمومی ‌وزارت ارتباطات اعلام کرد: طرح توسعه در هسته شبکه کشور در حال انجام است و برخی این توسعه را با نام اختلال فاکتور نکنند.
فردای آن روز نیز شرکت ارتباطات زیرساخت برای نخستین بار و در قالب یک جدول (شامل اسامی ‌برخی شهرها و زمان مشخص) اقدام به انتشار برنامه اختلال احتمالی در اینترنت برای هفته آتیِ آن مقطع کرد.

 

۵ مهر: پرتاب ماهواره نور ۳
صنعت فضایی ایران که به گفته منتقدان در دولت قبل دچار رکودی بی‌سابقه شده بود و برخی حتی خبر از تعطیلی آن می‌دادند، با آغاز به کار دولت سیزدهم تبدیل به یکی از اولویت‌های رده بالا شد. به نحوی که از دو سال اندی پیش تا کنون ۱۲ ماهواره به فضا رفته که از مجموع ماهواره‌های یک دهه قبل نیز بیشتر است. این در حالیست که با وجود شتاب‌گیری پرتاب‌ها در دو سال قبل، مسوولان وزارت ارتباطات و سازمان فضایی سال آینده را سال پرتاب‌های فضایی اعلام کرده‌اند.
پس از پرتاب ماهواره‌های ققنوس و نور ۲ در دی و اسفند سال ۱۴۰۰، ماهواره‌های ناهید ۱، خیام، پرتاب زیرمداری، پرتاب زیرمداری بلوک انتقال مداری سامان و پرتاب تحقیقاتی فروند دوم ماهواره بر قائم ۱۰۰ در سال ۱۴۰۱ در کارنامه فضایی ایران ثبت شد.
در ادامه این روند پنجم مهرماه سال ۱۴۰۲، ماهواره نور ۳ که ماهواره‌ای سنجشی و شناسایی است، پس از پرتاب در مدار ۴۵۰ کیلومتری قرار گرفت.
این ماهواره‌ ادامه سه‌گانه ماهواره نور ۱ (پرتاب در اردیبهشت ۹۹) و نور ۲ (پرتاب در اسفند ۱۴۰۰) بود.

 

۱۷ مهر: بالا گرفتن دعوای مخابرات و رگولاتوری
ماجرای اختلافات سازمان رگولاتوری با شرکت مخابرات که اوایل تیرماه و با اعلام رسانه‌ای رگولاتوری مبنی بر تهدید عدم تمدید پروانه مخابرات در آن مقطع آغاز و اعلام شده بود که تا ۲۷ تیرماه تعیین تکلیف خواهد شد، در مهرماه پررنگ‌تر شد.
هفدهم مهرماه مدیر عامل شرکت مخابرات ایران اعلام کرد: در تفاهم‌نامه با رگولاتوری تعهداتی باید می‌دادیم و مدیران شرکت مخابرات به این دلیل که تفاهم‌نامه آورده‌ای برای شرکت نداشت و در آینده جرایم زیادی را به شرکت تحمیل خواهد کرد. در نهایت نیز این شرکت شرایط نامتعارف در پیشنهاد جدید سازمان تنظیم مقررات را نپذیرفت.
۲۹مهرماه بار دیگر مدیر عامل مخابرات با بیان اینکه مشکل مذکور را در جلسه‌ای با معاون اول رییس جمهوری مطرح کرده است اعلام کرد: پروانه مخابرات در گروی امضای قرارداد فیبرنوری است.
وزارت ارتباطات اما در آن مقطع واکنشی به این اظهارات نداشت و ماجرای بلاتکلیفی تمدید پروانه مخابرات باز هم ادامه یافت.
و در نهایت اینکه در مهرماه سال ۱۴۰۲، موضوعاتی همچون مخالفت با تجمیع کارت‌ها در کارت هوشمند ملی، تصویب تربیت ۵۰۰ هزار نیروی انسانی برای توسعه اقتصاد دیجیتال و همچنین تصویب تاسیس صندوق توسعه شبکه فیبرنوری در مجلس، پیشنهاد مرکز پژوهش‌ها برای جرم‌انگاری استفاده از اینترنت ماهواره‌ای و ورود شورای رقابت به حق کمیسیون تاکسی‌های اینترنتی که البته خبری از نتیجه آن نشد، از دیگر اخبار مهم و مورد توجه بودند.

  • ۰۳/۰۱/۱۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">