ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

روزشمار ۱۴۰۲؛ خرداد: تداوم تحریم‌های سایبری

| دوشنبه, ۶ فروردين ۱۴۰۳، ۱۲:۴۳ ب.ظ | ۰ نظر

خردادماه سال ۱۴۰۲ همچنان اخبار تحریم مقام‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی و حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از سوی اروپا و آمریکا به دلیل آنچه که ارتباط با حوادث سال قبل در ایران گفته می‌شد، داغ بود. 


در این ماه اخبار پیرامون اینترنت طبقاتی و درز نام نهادها و متقاضیان استفاده از اینترنت بدون فیلتر نیز تداوم داشت. 

 

-    ۱ خرداد: تحریم دبیر شورای مجازی و ابرآروان
یکم خرداد ماه و کمی ‌بعد از تحریم آقا میری دبیر شورای عالی فضای مجازی و آرین تل از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا، اتحادیه اروپا نیز به دلیل آنچه که حمایت از حقوق بشر در ایران نامید، دبیر شورای عالی فضای مجازی را تحریم کرد.
یازده روز بعد وزارت خزانه‌داری آمریکا از اعمال تحریم علیه اشخاص و نهادهای ایرانی خبر داد. این نهاد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌هایی را علیه شرکت «ابر آروان» به اتهام آنچه که اعمال سانسور اینترنتی نامید در فهرست بلند تحریم‌های خود قرار داد.
آمریکا همچنین یکی از شرکت‌های تابعه ابرآروان (نویان ابرآروان) را در امارات به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد. خزانه‌داری آمریکا همچنین اعلام کرد که پویا پیرحسین‌لو (مدیر عامل ابرآروان) و فرهاد فاطمی ‌(هم‌بنیان‌گذار و مدیرفنی ابرآروان) را در لیست تحریم‌های خود قرار داده است.
سال قبل نیز اتحادیه اروپا اقدام به تحریم ابر آروان کرده بود.

 

-    ۳ خرداد: برگزاری دادگاه پرونده کینگ مانی
سوم خرداد ماه مقارن بود با برگزاری نخستین جلسه دادگاه یکی از پرونده‌های کثیرالشاکی در کشور. در این مقطع دادگاه رسیدگی به پرونده موسوم به صرافی رمزارز کریپتولند و کینگ مانی به اتهام کلاهبرداری با بیش از ۵۱ هزار شاکی آغاز شد.
در بخشی از اظهارات نماینده دادستان در این دادگاه آمده بود: پرونده به جهت کثیرالشاکی بودن و اختلاف بر سر جعلی بودن و نبودن مورد بررسی قرار گرفت و در این زمینه از نهادهای مختلف از جمله کارشناسان رسمی ‌دادگستری و وزارت اطلاعات استعلام گرفته شد و پس از بررسی‌ها هر دو نهاد اعلام کردند که این رمز ارز جعلی است.
کمی ‌بعد متهم اصلی پرونده یعنی سینا استوی با انتشار ویدیویی از حضور خود در پاریس، از کشور فرار کرد.

 

-    ۸ خرداد: تکذیب هک سایت ریاست‌جمهوری
هشتم خردادماه خبری مبنی بر هک سایت ریاست جمهوری در برخی رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شد که این موضوع تکذیب شد.
مدیرکل روابط عمومی ‌دفتر رئیس‌جمهور با رد شایعات درباره هک شدن سایت president.ir گفت: هفته گذشته از نسخه جدید سایت رونمایی شد و امروز در تکمیل پروژه ارتقای امنیت، توسط تیم فنی و پشتیبانی سایت به‌طور موقت از دسترس خارج شد و این سایت هم اکنون در دسترس کاربران است.

 

-    ۹ خرداد: درخواست اینترنت طبقاتی اساتید دانشگاه
در این مقطع و در حالیکه کم و کیف قانونی و فرایند اختصاص اینترنت بدون فیلترینگ به افراد و نهادی مختلف روشن نبود و با اسامی متعدد همچون اینترنت طبقاتی، اینترنت حرفه‌ای و اینترنت باز در رسانه‌ها مطرح می‌شد، محمد علی زلفی‌گل، وزیر علوم درباره آخرین وضعیت اختصاص «اینترنت باز» به اساتید دانشگاه‌ها گفت: فرایند‌های مربوط به اختصاص اینترنت باز به اساتید دانشگاه‌ها انجام شده و بزودی ابلاغ می‌شود.
وی ادامه داد: از دانشگاه‌ها خواسته شده بود لیست اعضای هیأت علمی‌خود را برای دسترسی به اینترنت باز ارائه دهند و دسترسی به اینترنت باز به منظور استفاده از سکوها و تارنماهای بین المللی با محتوای علمی، آموزشی، پژوهشی و فناوری صورت می‌گیرد.
اگرچه به مرور زمان و با توجه به افزایش انتقادات از این رویه، اخبارِ تقاضا برای اینترنتِ طبقاتی تقریبا فروکش کرد و رسانه‌ای نشد، اما همانطور که ذکر شد در نهایت هیچ‌گاه جزییات قانونی و مصوبه دسترسی به اینترنت بدون فیلتر از جمله نهاد وضع‌کننده، شرایط دریافت، اقشار برخوردار و پروسه ثبت این تقاضا در کشور روشن نشد.

 

-    ۲۶ خرداد: گوگل و حذف اپ‌های ایرانی
بیست و ششم خرداد ماه شرکت گوگل اپلیکیشن «دیوار» را از فروشگاه برنامه‌های اندرویدی خود حذف کرد. بر اساس تصویری که از متن ایمیل اطلاع‌رسانی این موضوع منتشر شد، گوگل دلیل این اقدام را پیروی از قوانین تحریمی‌ ایالات متحده اعلام کرد.
دو روز بعد نیز شرکت گوگل در ایمیلی به مدیران برنامه آپ اعلام کرد به‌ علت مشابهی، اقدام به حذف این برنامه از گوگل‌پلی کرده است.
گوگل از سال‌ها قبل اقدام به حذف اپلیکیشن‌های متعدد ایرانی از روی گوگل‌پلی و حتی گوشی ایرانی‌ها کرده بود که برخی معتقدند علت فیلترینگ گوگل‌پلی در ایران نیز به همین دلیل و همچنین امکان دانلود اپلیکیشن‌های فیلترشکن انجام شد.
و در نهایت از دیگر اخبار مهم در روزشمار خرداد‌ماه سال جاری می‌توان به، ممنوع‌شدن ورود دیوان عدالت اداری به مصوبات شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی با تصویب مجلس، واگذاری فرماندهی امنیت فضای مجازی و راهبری این حوزه به عهده مرکز ملی فضای مجازی بر اساس لایحه برنامه هفتم و فراخوان سازمان رگولاتوری برای اخذ مجوز از سوی ارایه‌دهندگان اینترنت ماهواره‌ای در کشور اشاره کرد. (منبع:عصرارتباط)

  • ۰۳/۰۱/۰۶

تحریم سایبری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">