ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

علی شمیرانی - شرکت مخابرات ایران هفته گذشته توقف ارایه پهنای باند به این شرکت در 6 استان کشور به علت بدهی را رسما تایید و علت آن را مشکل کمبود نقدینگی اعلام کرد.

فارغ از دلایل اختلاف وزارت ارتباطات با شرکت مخابرات ایران، این شرکت بیشترین نیروی انسانی حوزه ارتباطات کشور را درون خود جای داده و شاید بیش از 60 درصد اشتغال در این حوزه متعلق به مخابرات است.

از منظر مدیریتی وقتی شرکتی با ریزش مشتری، کاهش درآمد و کمبود نقدینگی مواجه می‌شود، در فاز اول طرح‌های توسعه‌ای و برخی مخارج خود را متوقف می‌کند. اما در صورت تداوم زیاندهی، انتظار فروش برخی اموال و املاک و کمی بعد نیز تعدیل نیرو چندان دور از واقعیت نخواهد بود.

توقف طرح‌های توسعه‌ای شاید در کوتاه مدت و میان‌مدت آثار خود را نشان ندهد، اما فروش اموال و از همه مهمتر تعدیل نیرو، در زمانی کوتاه، تبعات اجتماعی و اقتصادی زیادی به بار می‌آورد که توجه و وقت نهادهای زیادی از جمله مجلس، دولت، قوه قضاییه، وزارت ارتباطات و شرکت مخابرات را به خود مشغول خواهد کرد. مشابه آنچه در خصوص کارگزاران ICT روستایی سال‌ها شاهد آن بودیم.

با این وجود همچنان خبری از خروج دود سفید از محل مذاکرات دولتی‌ها با شرکت مخابرات نیست. اگرچه چندی پیش احمد معتمدی وزیر اسبق ارتباطات و عضو فعلی کمیسیون رگولاتوری گفت: سوء تفاهم میان دو طرف زیاد است که باید حل شود و  خوشبختانه موضوع در حال حل شدن است.

اما وزیر ارتباطات هفته گذشته و در مراسم اعطای پروانه‌های جدید اینترنتی، باز هم مخابراتی‌ها را خطاب قرار داد و از وضعیت واگذاری تلفن‌های ثابت در کشور گله کرد. مخابراتی‌ها هم بلافاصله به موضوع واکنش نشان دادند و این موضوع تایید کرد که ظاهرا بر خلاف نظر معتمدی اوضاع خیلی هم در حال حل شدن نیست.

بدیهیست در کشوری با توان و ثبات ایران نباید شاهد انتظار حتی یک نفر در صف انتظار دریافت تلفن ثابت باشیم، لیکن این قبیل مسایل نیاز به ارایه برنامه‌های فنی، زمانبندی شده و فشار برای اصلاحات دارد و قدر مسلم به هیچ وجه مشکلاتی از این دست روی کاغذ روزنامه‌ها حل نخواهد شد. به هر تقدیر با ادامه وضع موجود، علاوه بر منتظران دریافت تلفن ثابت، حالا باید منتظر قطع اینترنت برخی کاربران نیز بوده و در ادامه نیز احتمالا تعدیل نیرو در بزرگترین شرکت ارتباطی کشور باشیم.

آنگونه که به نظر می‌رسد، از نمایندگان مجلس نیز راهکاری برای حل مسایل شرکت مخابرات با دولت مشاهده نشده و بلکه با ارایه طرحی‌هایی همچون بازگشت دوباره مخابرات به دولت و بعد منتفی شدن آن، همچنان شاهد تداوم بلاتکلیفی و فقدان عزم و برنامه‌ای روشن برای ساماندهی به موضوع مذکور هستیم.

به این ترتیب حالا گویی دود سیاه ناشی از چالش مذکور در حال افزایش است. دودی که در صورت تداوم بی‌توجهی‌ها، این بار نه فقط به چشم مردم و مشترکان خدمات ارتباطی، بلکه به چشم دولت، شرکت مخابرات و در مجموع کشور خواهد رفت.(منبع:فناوران)

نظرات  (۱)

بر خلاف نظر معتمدی

منبع: ITanalyze.com
جناب معتمدی الان وزیر نیست هااااا

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">