ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

تداوم بی‌قانونی در بازار رمز ارز‌ها

| جمعه, ۵ خرداد ۱۴۰۲، ۰۴:۳۸ ب.ظ | ۰ نظر

 برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص عدم وجود قوانین در حوزه رمزارزها و مشکلات آن برای فعالان اقتصادی و صرافان با احد سلاجقه کارشناس فناوری اطلاعات و امنیت سایبری علیرضا شهبازی رئیس کمیته دیوان محاسبات و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به صورت تلفنی گفتگو کرد.
به گزارش خبرگزاری صدا وسیما ؛ احد سلاجقه با بیان اینکه استفاده از فناوری بلاکچین در صنعت پول و بانکی کشور منجر به تولید یک ارز رمزنگاری شده مبتنی بر فناوری بلاکچین شد، گفت: این رمزارزها اعتماد مشتری را بر پایه یک فناوری کاملا امن که غیر قابل هک شدن است را ایجاد کرده است.
وی با اشاره به وجود بالغ بر ده هزار ارز رمزنگاری شده اظهار کرد: در ایران رمزارزها بازار بسیار جذابی برای سرمایه گذاری بوده است. البته نباید غاقل شویم که سوء استفاده کننده هایی وجود داشتند که با کلاهبرداری باندی برای مردم مشکلاتی ایجاد کرده اند. به واسطه این کلاهبرداری ها، در دستگاه قضایی پرونده های بازی را داریم که در بعضی از آنها تعداد شاکیان به بالای دو هزار نفر می رسند و این ناشی از عدم آگاهی مردم نسبت به بازار رمزارز و تبلیغات غیر رسمی آن در شبکه های فضای مجازی است.
این کارشناس فناوری اطلاعات و امنیت سایبری درباره راهکارهایی که سیاست گذاران می توانند در این حوزه رمزارزها اجرایی کنند بیان کرد: اعتبارسنجی در شبکه بانکی یک ضرورت است که فقدان آن بزرگترین اشکال شبکه بانکی است زیرا بدون اعتبار سنجی می توان به راحتی تراکنش های مالی انجام داد. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته، شبکه پولی و مالی آن کشور و اعتبارسنجی بانکی به گونه ای است که هر حساب سقفی برای دریافت و محدودیت هایی برای برداشت دارد.
وی با انتقاد از نبود اعتبارسنجی و محدودیت های بانکی عنوان کرد: در ایران اگر بدهی معوق بانکی و چک بانکی نداشته باشید، حساب شما به راحتی قابلیت دریافت هر میزان مبلغ بدون محدودیت را دارد و این بزرگترین اشکال سیستم بانکی کشور است.
سلاجقه در خصوص فعالیت صرافی ها در حوزه رمزارز ابراز کرد: برخی از صرافی ها مدعی هستند که فعالیت آنها دارای مجوز است اما تنها مجوز این صرافی ها دریافت ستاره «ای نماد» است در حالی که این مجوز با سامانه اعتبارسنجی بانک مرکزی کاملا متفاوت است. این مسئله باعث شده است یک بازار جذاب ناامن توسط برخی از صرافی ها در این حوزه ایجاد شود.
این کارشناس فناوری اطلاعات و امنیت سایبری با تصریح بر اینکه در حوزه رمزارزها هیچ قانون مصوبی نداریم گفت: اگر بخواهند قانونی در مجلس در این باره مصوب کنند در حقیقت نوش داروی بعد از مرگ سهراب است زیرا مردم آسیب جدی دیده اند. درخواست داریم قبل از اینکه اتفاق بدتری رخ دهد نسبت به تصویب قانون در حوزه رمزارزها کنند.
در ادامه علیرضا شهبازی با بیان اینکه قوانینی که در مجلس تصویب می شود اگر در قالب لایحه باشد، به مراتب اثرات بهتری دارد، گفت: رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان با ایشان توصیه کردند مجلس روی لوایح کار کنند و کمتر روی طرح ها کار صورت بگیرد.
وی درباره قوانین مرتبط با رمزارزها بیان کرد: اعتقاد داریم دولت باید لایحه در این زمینه ارائه بدهد. البته مجلس در قالب طرحی مرتبط با اساسنامه بانک مرکزی، تبصره هایی قرار داده است که به رمزارزها پرداخته است و اشاراتی داشته است اما در هر صورت اگر دولت در قالب لایحه، چنین قانونی به مجلس ارائه دهد اثرات بهتری دارد و خارج از نوبت هم می توان آن را به صورت دو فوریتی تصویب کرد.
رئیس کمیته دیوان محاسبات و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اذعان به نبود قانون مشخص و اختصاصی در حوزه رمزارزها اظهار کرد: نباید هر تصویب قانونی را از مجلس انتظار داشت و خیلی وقت ها لوایحی که از دولت ارائه می شود به دلیل آنکه بر اساس نیازهای دولت بوده است، اثرات بهتری خواهد داشت.
وی افزود: هم دولت و هم کمیسیون اقتصادی باید پای کار باشند که اگر در قالب لایحه توسط قانونی در رابطه با رمزارزها ارائه نشد، در قالب طرح این موضوع مورد بررسی قرار گیرد. مجلس این آمادگی را دارد همچون سه سال گذشته قوانین مرتبط با رمزارزها را مصوب کند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با تصریح بر این مسئله که تصویب قوانین در حوزه رمزارزها یک ضرورت است، گفت: مجلس شورای اسلامی این آمادگی را که در قالب لایحه از سوی دولت یا طرح توسط کمیسیون های تخصصی از جمله کمیسیون اقتصادی، قوانینی در اینزمینه به تصویب برساند.

  • ۰۲/۰۳/۰۵

پول مجازی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">