ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

انفجار بمب شایعات در فضای مجازی

| شنبه, ۱۴ آذر ۱۳۹۴، ۰۱:۴۰ ب.ظ | ۰ نظر
علی اصلان شهلا - هم‌زمان با برگزاری سومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، تمهیدات امنیتی در تهران برای برگزاری موفق این نشست بزرگ شدت یافت. پس از اجلاس نیز حضور پلیس در تهران در قالب مانور ضد تروریسم به صورت پررنگ ادامه یافت.
همین حضور پررنگ پلیس سبب سواستفاده برخی در فضای مجازی و راه‌ افتادن شایعات متعدد شد تا جایی که پلیس را به واکنش واداشت و سازندگان این شایعات دستگیر شدند.
 
 از گروگان‌گیری تا بمب‌گذاری
نخستین شایعه که به سرعت در فضای مجازی انعکاس یافت، گروگانگیری در بازار موبایل ایران بود. پیامی سوم آذرماه در فضای مجازی به سرعت پیچید که براساس آن در بازار موبایل ایران گروگانگیری رخ داده و در نتیجه این اتفاق 27 نفر کشته شدند. هم‌زمان در شایعه‌ای دیگر اعلام شده بود در دو نقطه از تهران بمب‌گذرای صورت گرفته است
شایعه‌سازان در این دو مورد تا حدودی هم حرفه‌ای عمل کرده بودند و عکس‌هایی از مانور ماموران نوپو (نیروی ویژه پشتیبان ولایت) در ایام هفته ناجا در سطح کشور برای تایید ادعایشان منتشر کردند. این شایعه آن قدر سریع و پرقدرت بود که به گفت‌وگوی اول بسیاری از مردم تهران بدل شد.
یک روز پس از این شایعه نیروی انتظامی تهران بزرگ موفق به دستگیری شایعه‌سازان شد. حسین ساجدی نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در این باره گفت: پس از بررسی، مشخص شد هیچ مورد حادثه گروگانگیری در بازار موبایل ایران و بمب گذاری در نقاط اعلامی رخ نداده است. بنابراین در گام دوم دستگیری عامل یا عاملان انتشار این شایعات آغاز شد و با انجام یک سلسله عملیات فنی-پلیسی نهایتا سه نفر در این رابطه شناسایی و دستگیر شدند.
این مقام انتظامی در پایان با اعلام این که تمامی نقاط پایتخت در امنیت کامل است و مشکلی در این خصوص وجود ندارد، تصریح کرد: پلیس تهران بزرگ تامین امنیت اجتماعی و روانی جامعه را جزء وظایف ذاتی خود می‌داند و به جد با تمام افرادی که با شایعه پراکنی و نشر این گونه مطالب، قصد تشویش اذهان عمومی، برهم زدن امنیت روانی جامعه و احساس امنیت شهروندان را داشته باشند، طبق قانون با قاطعیت برخورد می‌کند.
 
 شایعه جدید: بمب‌گذاری در مترو
حضور پلیس مقابله با تروریسم در ایستگا‌ه‌های مترو، باز هم فرصت خوبی برای شایعه‌سازان در فضای مجازی ایجاد کرد تا مدعی بمب گذاری در یکی از ایستگاه‌ها شوند.
این انتظار خیلی طول نکشید و اواخر هفته گذشته شایعه‌ای در مورد بمب‌گذاری در ایستگاه مترو حقانی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.
در متن این شایعه آمده بود: «ایستگاه مترو حقانی در بزرگراه حقانی دقایقی قبل به دلیل احتمال بمب‌گذاری از وجود مسافران تخلیه شد. دقایقی قبل با انتشار شایعه مبنی بر احتمال بمب گذاری در ایستگاه مترو حقانی - مسافران حاضر در این ایستگاه با حضور ماموران انتظامی از محل خارج و مجموعه ایستگاه به طور کامل تخلیه شد. - یک منبع موثق در شرکت مترو تهران با تایید این خبر افزود:...»مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در این رابطه اعلام کرد: بازنشردهندگان شایعه بمب‌گذاری در متروی حقانی شناسایی شده و به زودی دستگیر می‌شوند.
براساس اعلام پلیس این افراد که اقدام‌شان موجب جریحه‌دار شدن امنیت روانی جامعه و همچنین سبب نگرانی شهروندان شده است به زودی دستگیر خواهند شد.
پلیس تهران بزرگ به شهروندان توصیه کرد که اخبار را از مبادی رسمی و خبرگزاری‌های معتبر پیگیری کرده و به شایعه‌پردازان هشدار داد که پلیس با آنها قطعاً برخورد خواهد کرد.
مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران تاکید کرد که پایتخت در امنیت کامل است و دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی با اشراف کامل اطلاعاتی وظایف خود را انجام می‌هند.
ظاهرا به دلایلی این ایستگاه به مدت 45 دقیقه قادر به مسافرگیری نبوده است و شایعه‌سازان هم به سرعت از این موقعیت استفاده کردند.در نهایت این که از این موضوع نیز نباید غافل بود که به نظر می‌رسد در کنار شایعه‌سازان، کاربران فضای مجازی عامل اصلی گسترش اخبار دروغ هستند. واکنش‌های هیجانی و بدون تحقیق و اعتماد بیش از حد به اخبار منتشر شده در فضای مجازی سبب شده تا شایعه‌سازان به راحتی و با اندکی ظرافت، دروغ‌های مشوش‌کننده خود را در جامعه منتشر کنند.(منبع:فناوران)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">