ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

ITanalyze

تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران :: Iran IT analysis and news

  عبارت مورد جستجو
تحلیل وضعیت فناوری اطلاعات در ایران

10 کلاهبرداری ایمیلی که هنوز موفق هستند

| دوشنبه, ۴ آبان ۱۳۹۴، ۰۲:۱۴ ب.ظ | ۰ نظر
از زمانی که مجرمان، استفاده از ابزار ایمیل را فرا گرفتند، scam یا همان کلاهبرداری در اینترنت و ایمیل هم رایج شد. روزی نیست که صندوق ایمیل ما یکی دو تا از این نامه‌ها را دریافت نکند که در آن یا خبر برنده شدن قرعه کشی می‌رسد، یا فلان وارث بهمان ژنرال آفریقایی می‌خواهد پولش را در راه خدا با ما شریک شود! این همه هم در این سال‌ها در این زمینه آگاهی رسانی شده، ولی همچنان اسکمرها قربانی می‌گیرند. گفته می‌شود همین سال گذشته اسکمرها 13 میلیارد دلار کلاه برداری کرده اند.
راه و روش همه فریب نامه‌ها هم تقریبا یکسان است؛ معمولا پای یک پیشنهاد وسوسه انگیز در میان است. حالا یا پول، یا راهی ارزان برای درمان طاسی سر، حتی داروی سرطان و ... 
در ادامه به معرفی 10 تا از شایع ترین فریب نامه‌ها می‌پردازیم که هنوز که هنوز است، در اینترنت قربانی می‌گیرند.
 نامه ای از نیجریه
« من آقای پل آگابی، وکیل شخصی آقای‌هارولد کوپر هستم. ایشان قبلا در شرکت اکسون اویل نیجریه کار می‌کرد. چندی پیش موکل من به همراه همسر و فرزندش در سانحه رانندگی درگذشت و...» شبیه این متن در نامه‌ای به دست همه ما رسیده است. آقای وکیل در ادامه از ثروت بی حد و حصر موکلش درگذشته‌اش خبر می‌دهد و از شما می‌خواهد که به او کمک کنید که میلیون‌ها دلار ثروت بی صاحب را با حساب بانکی تان جابجا کنید و در قبال این رفتار انسان دوستانه! چندهزار دلاری گیرتان بیاید. خیلی‌ها هنوز با دریافت چنین ایمیلی، هیجان زده با آقای وکیل نامه نگاری می‌کنند. جالب اینجاست که آقای وکیل از طعمه‌اش می‌خواهد که چندصد دلار ناقابل برایش بفرستد که خرج رشوه مقامات کند و قربانی هم به طمع چند صد هزار دلار، این رقم کوچک را می‌پردازد. حالا دیگر طعمه کاملا در دام آقای وکیل است. دوباره چندصد دلار دیگر برای مالیات و فلان هزینه و بهمان پرونده حقوقی و ... زمانی به خود می‌آیید که یکی دو هزار دلار داده‌اید و ... وکیل بی وکیل.
 یک شریک زندگی ایده‌آل!
این اتفاق بیشتر برای کسانی می‌افتد که در سایت‌های همسر یابی (یا دوست یابی) دنبال شریک زندگی می‌گردند. فرض کنید قربانی ما ناگهان به تصویر خانمی‌بر می‌خورد که از هر نظر! مناسب تشکیل زندگی است و تازه، به قربانی ما هم علاقه دارد. خانم برای دیدار و انجام صحبت‌های اولیه! اظهار تمایل می‌کند و فقط یک مشکل کوچک دارد؛ کمی‌پول می‌خواهد که بلیت بخرد و به سوی همسر رویاهایش بشتابد... بقیه‌اش را هم بگویم؟
یک فیشینگ کلاسیک
ایمیلی از بانک‌تان دریافت می‌کنید (یا از هر سایت شناخته شده دیگر) که می‌گوید حساب تان مشکلی دارد و باید با کلیک روی پیوندی که در نامه هست، مشکل را برطرف کنید وگرنه حساب‌تان مسدود می‌شود. اگر روی لینک کلیک کنید، به یک صفحه ساختگی لاگ-این هدایت می‌شوید که کاملا شبیه صفحه ورود بانک‌تان است. کافی است نام کاربری و گذرواژه‌تان را وارد کنید تا کلاهبردارها به نیابت از شما، حساب بانکی تان را سر و سامان بدهند. به این روش Phishing می‌گویند. به آدرسی که پیوند هدایت‌تان می‌کند دقت کنید تا متوجه ساختگی بودنش بشوید.
 اسمیشینگ
این کلک درست مثل فیشینگ است، با این تفاوت که متن مورد نظر از راه پیامک به دست‌تان می‌رسد.
 سفر بی خطر
این هم یک روش شیادی دیگر. نامه‌ای به دست‌تان می‌رسد از رفیقی که می‌گوید در سفری مثلا به لندن، دار و ندارش را دزد برده و از شما می‌خواهد که پولی برایش بفرستید که بلیت بخرد و برگردد ... و حتما جبران می‌کند. این یکی داستانش کمی‌پیچیده است؛ چون نامه را از دوست‌تان دریافت کرده‌اید که می‌دانید آدم شیادی هم نیست. 
ماجرا این است که دار و ندار دوست‌تان واقعا به سرقت رفته، اما این دار و ندار چیزی نیست جز ایمیل‌اش. کلاهبردارها، کامپیوتر این دوست عزیز را هک کرده‌اند و از ایمیل اش(یا مثلا حساب فیس بوکش) به شما نامه فرستاده‌اند.
در مواجهه با این وضعیت، چند تا سوال خیلی خاص از طرف بپرسید که فقط خودتان و دوست‌تان می‌دانید. اینجوری ماجرا روشن می‌شود.
 کلاهبرداری با کارت اعتباری
حساب کارت اعتباری تان تعریفی ندارد؟ همین است که وقتی نامه ای دریافت کنید که وعده یک اعتبار ویزاکارت یا وام بی دردسر به شما می‌دهد، گول می‌خورید و به دام می‌افتید. کافی است یک هزینه سالانه اولیه بپردازید تا اعتبار کارت‌تان افزایش یابد. از ما گفتن! به این وعده هم بی اعتنا باشید. 
 شما برنده شده اید
ماجرای آن ساده لوح را شنیده‌اید که از خدا می‌خواست برنده قرعه کشی بانک شود، در حالی که حتی در بانک حساب باز نکرده بود؟ بعضی کلاه بردارها روی همین ساده لوحی بعضی از ما حساب می‌کنند. ایمیلی می‌فرستند که «وای! مبارک است. شما در فلان قرعه کشی برنده شده‌اید» (شما که اصلا در این قرعه کشی شرکت نکرده بودید!) به ایمیل که جواب می‌دهید؛ تصویر چک چندین هزار دلاری‌ را برای‌تان می‌فرستند که در ازای دریافتش باید چندصد دلار بابت مالیات و هزینه‌های اجرایی بپردازید و ... همان داستان تکراری.
 کار در خانه و ما گرد جهان ...
ایمیلی دریافت می‌کنید که حاوی یک پیشنهاد وسوسه انگیز برای کار در خانه است. هر جور کاری می‌تواند باشد. تنها کاری که باید بکنید این است که پیش از آغاز کار، یک وسیله‌ای چیزی بخرید، یا برای دسترسی به وب سایتی یا فهرستی پولی بپردازید. کار تمام است؛ کلاهبردارها کار شما را درست کرده‌اند. 
 ویروسی نشوید
دارید در اینترنت گشت می‌زنید که ناگهان یک پیام پاپ‌آپ به نمایش در می‌آید: «کامپیوتر شما ویروسی شده! برای ویروس کشی روی پیوند زیر کلیک کنید.» کلیک می‌کنید و بازی ادامه می‌یابد. ویروس کش جعلی ویروس را پیدا می‌کند و شما برای ویروس کشی باید 50 دلار ناقابل بپردازید. 
گول نخورید؛ ویروسی در کار نیست، ویروس کشی هم در کار نیست. فقط احتمالا با این کار یک جاسوس افزار روی کامپیوترتان نصب کرده‌اید.
 برای شما خیرخواهان
این کلاهبرداری بیشتر در مواقعی انجام می‌شود که اتفاقی مثل سیل و زلزله افتاده باشد. کلاهبردارها روی حس انسان دوستی و خیرخواهی شما در مواقع بلایای طبیعی حساب می‌کنند. 
در این جور مواقع ایمیلی به دست‌تان می‌رسد که از شما می‌خواهد با ارسال پول به یاری بلا دیدگان بشتابید. شما هم می‌شتابید؛ ولی به یاری کلاهبرداران.
  • ۹۴/۰۸/۰۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">